lunes, 27 de febrero de 2023

GRUPO FINANCIERO HSBC, S.A. DE C.V. INFORMACIÓN FINANCIERA AL 31 DE DICIEMBRE DE 2022

 

 

 

  • Por los doce meses al 31 de diciembre de 2022, la utilidad antes de impuestos de Grupo Financiero HSBC fue de MXN13,945 millones, un incremento de MXN7,020 millones o mayor al 100% comparado con MXN6,925 millones del mismo periodo de 2021.

 

  • La cifra de la utilidad neta por los doce meses al 31 de diciembre de 2022 fue de MXN11,235 millones, un incremento de MXN6,823 millones o mayor al 100% comparado con MXN4,412 millones del mismo periodo en 2021.

 

  • La estimación preventiva para riesgos crediticios por los doce meses al 31 de diciembre de 2022 fue MXN8,558 millones, un incremento de MXN1,908 millones o 28.7% comparado con los MXN6,650 millones del mismo periodo en 2021.

 

  • Al 31 de diciembre de 2022, la cartera de crédito neta fue de MXN402.7 mil millones, mostrando un incremento de MXN31 mil millones o 8.4% en comparación con MXN371.6 mil millones al 31 de diciembre de 2021.

 

  • Al 31 de diciembre del 2022, el total de depósitos (captación tradicional) fue de MXN515.2 mil millones, un incremento de MXN16.2 mil millones o 3.3% en comparación con los MXN499.0 mil millones al 31 de diciembre de 2021.

 

 

Banca Minorista (WPB- Wealth and Personal Banking)

El resultado antes de impuestos de la banca minorista por los doce meses de 2022 fue de MXN5,650 millones, un incremento de MXN4,108 millones o mayor al 100% comparado con MXN1,542 millones del mismo período de 2021. El incremento se debe principalmente a mayores ingresos impulsados por el margen financiero. Con la integración del resultado de tesorería, el resultado antes de impuestos fue de MXN5,244 millones.

 

Banca de Empresas (CMB-Commercial Banking)

El resultado antes de impuestos por los doce meses al 31 de diciembre de 2022 fue de MXN5,826 millones, un incremento de MXN4,703 millones o mayor al 100% comparado con MXN1,123 millones del mismo periodo en 2021, principalmente explicado por un mayor ingreso en margen financieros y menores reservas de crédito.

 

Informe Trimestral 4T22
GRUPO FINANCIERO HSBC, S.A. DE C.V.
INFORMACIÓN FINANCIERA AL 31 DE DICIEMBRE 2022
1
 Por los doce meses al 31 de diciembre de 2022, la utilidad antes de impuestos de Grupo
Financiero HSBC fue de MXN13,945 millones, un incremento de MXN7,020 millones o
mayor al 100% comparado con MXN6,925 millones del mismo periodo de 2021.
 La cifra de la utilidad neta por los doce meses al 31 de diciembre de 2022 fue de
MXN11,235 millones, un incremento de MXN6,823 millones o mayor al 100% comparado
con MXN4,412 millones del mismo periodo en 2021.
 Las cifras de los ingresos totales excluyendo la estimación preventiva para riesgos
crediticios por los doce meses al 31 de diciembre de 2022 fue de MXN52,727 millones,
un incremento de MXN6,851 millones o 14.9% comparado con MXN45,876 millones del
mismo periodo en 2021. Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB 1 , los
ingresos totales fueron de MXN54,927 millones o un incremento de 19.7%.
 La estimación preventiva para riesgos crediticios por los doce meses al 31 de diciembre
de 2022 fue MXN8,558 millones, un incremento de MXN1,908 millones o 28.7%
comparado con los MXN6,650 millones del mismo periodo en 2021.
 Los gastos de administración y de promoción por los doce meses al 31 de diciembre de
2022 fueron de MXN30,468 millones, un decremento de MXN2,163 millones o 6.6%
comparado con MXN32,631 millones del mismo periodo en 2021. Excluyendo la
reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los gastos de administración y de promoción
fueron de MXN32,668 millones, un incremento de MXN37 millones o 0.1%, en línea con
el año anterior.
 La razón costo-ingreso fue de 57.8% por los doce meses al 31 de diciembre de 2022,
mientras que, para el mismo periodo en 2021, fue de 71.1%. Excluyendo la
reclasificación de las aportaciones al IPAB1, la razón costo-ingreso, fue de 59.5%.
 Al 31 de diciembre de 2022, la cartera de crédito neta fue de MXN402.7 mil millones,
mostrando un incremento de MXN31 mil millones o 8.4% en comparación con MXN371.6
mil millones al 31 de diciembre de 2021.
 Al 31 de diciembre de 2022, el total de la cartera de crédito clasificada con Riesgo de
Crédito en Etapa 3 fue de MXN12.7 mil millones representando un 3.0% de la cartera
total comparado con las cifras a septiembre de 2022 cuando el total de la cartera de
crédito clasificada con Riesgo de Crédito en Etapa 3 fue de MXN12.8 mil millones
representando un 3.0% de la cartera total.
 Al 31 de diciembre del 2022, el total de depósitos (captación tradicional) fue de
MXN515.2 mil millones, un incremento de MXN16.2 mil millones o 3.3% en comparación
con los MXN499.0 mil millones al 31 de diciembre de 2021.
Consulte la sección Aspectos destacados de la implementación de los Cambios Contables para obtener más detalles sobre la reclasificación.Informe Trimestral 4T22
 El retorno sobre capital fue de 14.7% por los doce meses al 31 de diciembre de 2022
comparado con el 6.2% por el mismo periodo en 2021.
 Al 31 de diciembre del 2022, el índice de capitalización de HSBC México fue de 15.5%
y el índice de capital fundamental fue de 11.5% comparado con 13.6% y 11.3%
respectivamente al 31 de diciembre de 2021.
Al 31 de diciembre 2022, los resultados financieros de Grupo Financiero HSBC
reportados a HSBC Holdings plc (casa matriz), son preparados de acuerdo con las
Normas Internacionales de Información Financiera (IFRS).
Por los doce meses transcurridos al 31 de diciembre de 2022 bajo IFRS, la utilidad reportada
antes de impuestos de Grupo Financiero HSBC fue de MXN12,313 millones, un incremento de
MXN840 millones comparado con MXN11,473 millones por el mismo periodo en 2021. El
incremento se debe principalmente a un aumento en el margen financiero parcialmente
compensados por una mayor estimación preventiva comparada con diciembre 2021, cuando se
liberaron reservas adicionales relacionadas con el brote Covid-19.
Las principales diferencias en resultados bajo los Criterios de Contabilidad para Sociedades
Controladoras de Grupos Financieros (CCSCGF) e IFRS para el periodo enero-diciembre 2022
se debe a diferencias contables en las estimaciones preventivas para riesgos crediticios, tasa
de interés efectiva, PTU diferida, ajustes de valuación de instrumentos financieros, valuación
de instrumentos Additional Tier 1 (AT1) y a reservas técnicas de seguros.Informe Trimestral 4T22
Aspectos destacados de la implementación de los Cambios Contables:
A partir del 1 de enero de 2022, Grupo Financiero HSBC implementó los cambios en las normas
de información financiera, criterios de contabilidad y metodologías de estimación de reservas
preventivas lo que permitirá contar con información financiera transparente y comparable con
otros países, con excepción del método de interés efectivo que se adoptará a partir del 1 de
enero de 2023 para lo cual se notificó previamente a la CNBV. De conformidad con la
regulación, HSBC no reexpresará los estados financieros de 2021 para hacerlos comparables
a los estados financieros en 2022.
A continuación, se resumen las principales reclasificaciones contables del Estado de
Resultados Integral de 2022 con respecto a 2021:
Línea del Estado de Resultados
Integral
Margen financiero
Comisiones y tarifas (neto)
Hasta 2021
 Costo neto de adquisición por
operaciones de seguros y fianzas
(Seguros)
 Comisiones y tarifas pagadas
(Seguros)
Costo neto de adquisición por
operaciones de seguros y fianzas
Costo neto de siniestralidad,
reclamaciones y otras obligaciones
pendientes de cumplir
(Seguros)
Resultado por intermediación
Otros ingresos (egresos) de la
operación
Gastos de administración y
promoción
A partir de 2022
 Ingresos netos por intereses de
derivados de negociación
 Comisiones y tarifas pagadas
(Seguros)
 Costo neto de adquisición por
operaciones de seguros y fianzas
 Ingresos netos por intereses de
derivados de negociación
 Aportaciones al IPAB1
 Aportaciones al IPAB1
Otras consideraciones:
A partir de 2022, HSBC clasifica los siguientes créditos como créditos con Riesgo de Crédito
en Etapa 3:
i)
ii)
Créditos con días de atraso mayores o iguales a 90 días; o
Créditos con probabilidad de impago a pesar de no tener 90 días de atraso.
Se entenderá por cartera con riesgo de crédito etapa 3 lo que antes se entendía por cartera
vencida. Teniendo en cuenta el enfoque de HSBC para la clasificación de los créditos en etapa
3, los montos e indicadores financieros relacionados no son comparables con 2021.Informe Trimestral 4T22
Resumen
La economía mexicana se expandió 0.4% en términos trimestrales y 3.5% en términos anuales
en el 4T22, de acuerdo a cifras preliminares. A nivel sectorial, los servicios, la producción
industrial y la agricultura aumentaron 0.2%, 0.4% y 2.0% a tasa trimestral, respectivamente.
Estos resultados llevaron al PIB real a crecer 3.0% en 2022.
La inflación aumentó a 7.82% a tasa anual al cierre del 4T22 desde 8.70% en términos anuales
al cierre del 3T22. El principal factor detrás de la disminución fue el componente no subyacente,
que disminuyó hasta el 6.27% interanual en diciembre desde 9.96% interanual en septiembre,
principalmente debido a menores precios de energía. Mientras tanto, la inflación subyacente se
mantuvo bajo presión en el 4T22, impulsada principalmente por los precios de mercancías.
En este contexto, el Banco Central (Banxico) incrementó la tasa de política monetaria dos veces
en el 4T22. La primera subida (noviembre) fue de 75pb, mientras que la segunda (diciembre)
fue de 50pb. Estos ajustes llevaron a la tasa de política monetaria a 10.50% al cierre del 4T22
desde 9.25% en el 3T22. En febrero de 2023, Banxico aumento la tasa de referencia en 50pb
a 11.0%.
Desempeño financiero
2
 Por los doce meses al 31 de diciembre de 2022, la utilidad antes de impuestos de Grupo
Financiero HSBC fue de MXN13,945 millones, un incremento de MXN7,020 millones o
mayor al 100% comparada con MXN6,925 millones del mismo periodo de 2021.
 El margen financiero por los doce meses transcurridos al 31 de diciembre de 2022 fue
de MXN40,509 millones, un incremento de MXN5,161 millones o 14.6% comparado con
MXN35,348 millones del mismo periodo en 2021. El incremento se explica
principalmente por el aumento de tasas de interés y al crecimiento en la cartera de
crédito minorista.
 La estimación preventiva para riesgos crediticios por los doce meses transcurridos al 31
de diciembre de 2022 fue MXN8,558 millones, un incremento de MXN1,908 millones o
28.7% comparado con MXN6,650 millones del mismo periodo en 2021. El aumento se
debe principalmente a la liberación de reservas adicionales por Covid-19 durante el
mismo período de 2021 (MXN2,669 millones) y el crecimiento en el portafolio minorista
parcialmente compensado por el impacto positivo del reconocimiento inicial de la nueva
metodología del cálculo a partir de enero de 2022 (MXN500 millones) 2 .
 El ingreso neto por comisiones por los doce meses transcurridos al 31 de diciembre de
2022 fue de MXN8,878 millones, un incremento de MXN920 millones u 11.6%
comparado con MXN7,958 millones del mismo periodo en 2021. El incremento se
explica por una mayor actividad comercial.
 El resultado por intermediación por los doce meses transcurridos al 31 de diciembre de
2022 fue de MXN3,397 millones, un incremento de MXN1,695 millones o 99.6%
comparado con MXN1,702 millones del mismo periodo en 2021 debido principalmente
Metodología estándar local IFRS9 implementada a partir de enero de 2022Informe Trimestral 4T22
a una mayor actividad de negociación en los productos de renta fija y operaciones de
cambios.
 Los otros ingresos (egresos) de la operación por los doce meses transcurridos al 31 de
diciembre de 2022 fueron MXN-1,024 millones, una disminución de MXN1,892 millones
o mayor al 100% comparado con MXN868 millones del mismo periodo en 2021.
Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los otros ingresos fueron de
MXN 1,176 millones, un incremento de MXN308 millones o 35.5% comparado con el
mismo periodo en 2021, explicado por menores quebrantos, parcialmente
compensando por mayores pérdidas en la venta de créditos corporativos.
 Los gastos de administración y de promoción por los doce meses transcurridos al 31 de
diciembre de 2022 fueron de MXN30,468 millones, una disminución de MXN2,163
millones o 6.6% en comparación con MXN32,631 millones por el mismo periodo en
2021. Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los gastos de
administración y de promoción fueron de MXN32,668 millones, un aumento de MXN37
millones o 0.1% en línea con el año anterior.
 La razón costo-ingreso fue de 57.8% por los doce meses transcurridos al 31 de
diciembre de 2022, mientras que para el mismo periodo en 2021 fue de 71.1%.
Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, la razón costo-ingreso, fue
de 59.5%.
 La tasa efectiva de impuestos fue de 19.4% por los doce meses transcurridos al 31 de
diciembre de 2022 comparada con 43.0% por el mismo periodo en 2021. La variación
se debió principalmente al ajuste por inflación y a la reevaluación del impuesto diferido.
 Al 31 de diciembre de 2022, la cartera de crédito neta fue de MXN402.7 mil millones, un
incremento de MXN31 mil millones u 8.4% en comparación con MXN371.6 mil millones
al 31 de diciembre de 2021. El incremento es generado por un crecimiento del 19.0%
en la cartera minorista en comparación con el 31 de diciembre de 2021, con un
crecimiento de los préstamos hipotecarios del 20.7%, junto con un aumento del 16.6%
en los préstamos al consumo y una disminución en la cartera mayorista del 0.6%. El
ratio de costo de crédito 3 y el ratio de reservas para pérdidas crediticias 4 fue de 2.0%
(1.7% a diciembre 2021) y de 3.7% (4.4% a diciembre 2021), respectivamente.
 El retorno sobre capital fue de 14.7% por los doce meses al 31 de diciembre de 2022
mientras que para el mismo periodo de 2021 fue de 6.2%.

3
4
5
Al 31 de diciembre de 2022, el total de la cartera de crédito clasificada con Riesgo de
Crédito en Etapa 3 fue de MXN12.7 mil millones representando un 3.0% de la cartera
total. De acuerdo a la clasificación de HSBC de los créditos en etapa 3 5 , 0.6%
corresponde a créditos con probabilidad de impago a pesar de no tener 90 días de atraso
y el 2.4% corresponde a créditos con 90 o más días de atraso. A septiembre de 2022, el
total de la cartera de crédito clasificada con Riesgo de Crédito en Etapa 3 fue de
Ratio de costo de crédito: (estimaciones preventivas para riesgo de crédito (anualizado) / cartera de crédito bruta).
Ratio de reservas para pérdidas crediticias: (reservas para pérdidas crediticias/cartera de crédito bruta).
Consulte la sección Otras consideraciones.Informe Trimestral 4T22
MXN12.8 mil millones representando un 3.0% de la cartera total, de los cuales 0.7%
corresponde a créditos con probabilidad de impago a pesar de no tener 90 días de atraso
y 2.3% corresponde a créditos con 90 o más días de atraso.
6
 Al 31 de diciembre de 2022, la estimación preventiva para riesgos fue de MXN15.6 mil
millones, un decremento de MXN1.6 mil millones o 9.5% comparado con MXN 17.2 mil
millones al 31 de diciembre de 2021. El índice de cobertura de cartera de crédito
vencida 6 fue de 122.6% al 31 de diciembre de 2022 comparado con 122.2% al 30 de
septiembre de 2022.
 Al 31 de diciembre del 2022, el total de depósitos (captación tradicional) fue de
MXN515.2 mil millones, un incremento de MXN16.2 mil millones o 3.3% en comparación
con MXN499 mil millones al 31 de diciembre de 2021, impulsado principalmente por
mayores depósitos a la vista y a plazo, parcialmente compensado por la reducción en
fondeo mayorista.
 HSBC México, S.A (Banco) reportó una utilidad antes de impuestos por los doce meses
al 31 de diciembre de 2022 de MXN12,209 millones, un incremento de MXN6,733
millones o mayor al 100% comparada con MXN5,476 millones del mismo periodo de
2021, principalmente por un mayor margen financiero parcialmente compensado por
mayores reservas crediticias.
 El Banco reportó una utilidad neta de MXN9,937 millones por los doce meses al 31 de
diciembre de 2022, un incremento de MXN7,131 millones o mayor al 100% comparada
con MXN2,806 millones del mismo período de 2021.
 El Banco reportó un margen financiero por los doce meses al 31 de diciembre de 2022
de MXN39,974 millones, un incremento de MXN6,495 millones o 19.4%, comparado
con MXN33,479 del mismo período de 2021.
 Durante 2022, Grupo Financiero HSBC pagó un dividendo de MXN4,249 millones
 Al 31 de diciembre del 2022, el índice de capitalización de HSBC México, S.A (Banco),
fue de 15.5% y el índice de capital fundamental fue de 11.5% comparado con 13.6% y
11.3% respectivamente al 31 de diciembre de 2021. La estrategia global de HSBC es
trabajar con niveles de capital óptimos y con espacio razonable por encima de los
requerimientos regulatorios.
 En diciembre de 2022, HSBC México emitió instrumentos de capital Tier 2 por USD500
millones en una colocación privada a HSBC Latin America Holdings (UK) Limited para
cumplir con el TLAC (Capacidad Total de Absorción de Pérdidas) local aplicable a las
Instituciones de Banca Múltiple de Importancia Sistémica Local. Los bancos deben
mantener un suplemento de capital adicional del 6.5% de los activos ponderados sujetos
a riesgo totales o 3.75% de los activos ajustados utilizados para calcular la razón de
apalancamiento, el que sea mayor. A partir de diciembre de 2022, deben cumplir con el
25% del requerimiento y se incrementará en un 25% adicional para cada uno de los
Índice de cobertura de cartera de crédito vencida: (Saldo de la estimación preventiva para riesgos crediticios / Saldo de la cartera de crédito etapa 3).Informe Trimestral 4T22
siguientes tres años, de modo que esté completamente implementado para diciembre
de 2025.

La filial del Grupo Financiero HSBC, HSBC Seguros, registró por los doce meses al 31
de diciembre de 2022 una utilidad antes de impuestos de MXN1,199 millones, un
incremento de MXN651 millones o mayor al 100% comparada con MXN548 millones
del mismo periodo de 2021. La variación se debió principalmente a mayores primas y
menores reservas técnicas parcialmente compensadas por mayores siniestros.
HSBC México, S.A. (Banco) es la principal compañía subsidiaria de Grupo Financiero HSBC, S.A. de C.V. y está sujeta a
la supervisión de la Comisión Nacional Bancaria y de Valores (CNBV). Al banco se le requiere presentar información
trimestral (en este caso, por los doce meses al 31 de diciembre del 2022) la cual debe estar disponible para el público en
general. Dado que esta información está disponible para el público en general, Grupo Financiero HSBC ha elegido publicar
este comunicado de prensa. HSBC Seguros, S.A. de C.V. Grupo Financiero HSBC (HSBC Seguros) es la compañía
aseguradora subsidiaria de Grupo Financiero HSBC.
Los resultados fueron elaborados bajo los Criterios de Contabilidad para Sociedades Controladoras de Grupos
Financieros (CCSCGF).Informe Trimestral 4T22
Resultados por segmento y línea de negocios 7 (Los importes descritos incluyen el impacto
del costo interno y el valor de los fondos aplicados a diferentes líneas de negocio).
Como resultado de la reorganización de la Banca Global y de Mercados (GB&M) anunciada en
2021 y tomando en consideración los cambios en las normas de información financiera, se
realizó un análisis de la información por segmentos concluyendo que a partir del primer trimestre
del 2022 se reportará como dos segmentos como sigue: Banca Global (GB) y Servicios de
Mercados y Valores (MSS).
Banca Minorista (WPB- Wealth and Personal Banking) 8
El resultado antes de impuestos de la banca minorista por los doce meses de 2022 fue de
MXN5,650 millones, un incremento de MXN4,108 millones o mayor al 100% comparado con
MXN1,542 millones del mismo período de 2021. El incremento se debe principalmente a
mayores ingresos impulsados por el margen financiero. Con la integración del resultado de
tesorería, el resultado antes de impuestos fue de MXN5,244 millones.
Los ingresos de banca minorista por los doce meses de 2022 fueron de MXN35,915 millones,
un incremento de MXN5,577 millones o 18.4% comparado con MXN30,338 millones del mismo
periodo de 2021. Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los ingresos totales
fueron de MXN36,983 millones, un incremento de MXN6,645 millones o 21.9%, debido a un
mayor margen financiero impulsado por mayores volúmenes en depósitos a la vista, créditos
de consumo, tarjetas de crédito e hipotecas, junto con mayores márgenes en depósitos.
La estimación preventiva para riesgos crediticos por los doce meses de 2022 fueron de
MXN10,049 millones, un aumento de MXN3,238 millones o 47.5% comparado con MXN6,811
millones del mismo período de 2021, explicado por la liberación de provisiones constituidas en
2021 por la potencial pérdida debido a la pandemia por Covid-19, junto con mayores volúmenes
en préstamos.
Los gastos administrativos y de promoción por los doce meses de 2022 fueron de MXN20,449
millones, un decremento de MXN1,852 millones u 8.3% comparados con MXN22,301 millones
del mismo periodo de 2021. Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los
gastos de administración y de promoción fueron de MXN21,517 millones, un decremento de
MXN784 millones o 3.5% con respecto al mismo periodo de 2021.
Al 31 de diciembre de 2022, la cartera de crédito neta fue de MXN210.8 mil millones, un
incremento de MXN34.8 mil millones o 19.8% comparado con MXN176.0 mil millones al 31 de
diciembre de 2021. El incremento es generado por un crecimiento del 32.0% en tarjetas de
crédito, aunado al crecimiento del 27.0% en los préstamos para automóviles debido al acuerdo
con Kavak realizado a finales de 2022 (a través de este acuerdo, HSBC México adquirirá la
cartera de préstamos actual y futura de Kavak), además, con un crecimiento de los préstamos
hipotecarios del 20.7%. El alto nivel de productividad se ha mantenido a través de diferentes
7 Markets Treasury tuvo una pérdida antes de impuestos de MXN742 millones. Desde junio 2020, los resultados del área de Markets Treasury, se han reclasificado a
las líneas de negocios WPB, CMB, Global Banking y Market & Securities Services. La utilidad antes de impuestos de Markets Treasury para los doce meses al 31 de
diciembre de 2022 fue reasignada a las líneas de negocio siendo MXN406 millones a WPB, MXN192 millones a CMB, MXN128 millones a GB y MXN16 millones a
MSS.
8 WPB no incluye los resultados de Seguros que por los doce meses al 31 de diciembre de 2022, fue una utilidad antes de impuestos de MXN1,199 millones.Informe Trimestral 4T22
canales comerciales, como la red de sucursales, alianzas estratégicas, brokers hipotecarios y
desarrolladores de vivienda.
Al 31 de diciembre de 2022, los depósitos fueron de MXN278.5 mil millones, un incremento de
MXN26.0 mil millones o 10.3% comparado con MXN252.5 mil millones al 31 de diciembre de
2021, principalmente en depósitos que devengan intereses derivado del aumento en las tasas
de mercado.
Desde diciembre de 2022, los clientes de tarjetas de débito HSBC México pueden acceder al
servicio de retiro de efectivo que ofrece OXXO en sus más de 20,000 tiendas en el país. Esta
iniciativa complementa la oferta digital del banco y su infraestructura física: sucursales, cajeros
automáticos, depositadores automáticos y servicios a través de socios.
HSBC México extendió la relación comercial con AXA por 5 años más para distribuir productos
de seguros a través de sus canales (sucursales, digital, cajero automático, Call Center). La
colaboración entre ambas instituciones permite a HSBC aumentar la oferta de productos de
seguros para satisfacer las necesidades de los clientes.
En enero de 2023 se presentó MULTIRED, integrando 9,300 cajeros automáticos de HSBC
México y otros cinco bancos. A partir de ahora, más de 13.2 millones de clientes de los seis
bancos podrán realizar retiros de efectivo y consultas de saldo de sus tarjetas de crédito y débito
sin costo, las veces que lo requieran, en todos los cajeros automáticos de la alianza. MULTIRED
es una respuesta a favor de la inclusión financiera y permite fortalecer la huella de los cajeros
automáticos.
Banca de Empresas (CMB-Commercial Banking)
El resultado antes de impuestos por los doce meses al 31 de diciembre de 2022 fue de
MXN5,826 millones, un incremento de MXN4,703 millones o mayor al 100% comparado con
MXN1,123 millones del mismo periodo en 2021, principalmente explicado por un mayor ingreso
en margen financieros y menores reservas de crédito. Con la integración del resultado de
tesorería, el resultado antes de impuestos fue de MXN5,634 millones.
Los ingresos totales por los doce meses de 2022 fueron de MXN8,823 millones, un incremento
del MXN1,405 millones o 18.9% comparado con MXN7,418 millones del mismo periodo en
2021. Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los ingresos totales fueron de
MXN9,521 millones, un incremento de MXN2,103 millones o 28.3%, explicado principalmente
por mayores ingresos por intereses tanto en créditos como en depósitos y un entorno de tasas
de interés al alza.
La estimación preventiva para riesgos crediticos por los doce meses de 2022 fue una liberación
de MXN1,346 millones, un decremento de MXN2,675 millones o mayor al 100% en comparación
con MXN1,329 millones del mismo período del año anterior, explicado por la liberación de
provisiones adicionales durante este año.
Los gastos administrativos y de promoción por los doce meses de 2022 fueron de MXN4,355
millones, un decremento de MXN633 millones o 12.7% comparado con MXN4,988 millones del
mismo periodo de 2021. Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los gastosInforme Trimestral 4T22
administrativos y de promoción fueron de MXN5,053 millones, un incremento de MXN65
millones o 1.3%, en línea con el año anterior.
Al 31 de diciembre de 2022, la cartera de crédito neta fue de MXN126.2 mil millones, un
decremento de MXN2.5 mil millones o 1.9% comparado con MXN128.7 mil millones al 31 de
diciembre de 2021.
Al 31 de diciembre de 2022, los depósitos fueron de MXN139.1 mil millones, un decremento de
MXN11.7 mil millones o 7.8% en comparación con MXN150.8 mil millones al 31 de diciembre
de 2021.
Durante el 4T’22, las operaciones de crédito sustentable de HSBC México se dedicaron
principalmente a financiar proyectos de energía renovable utilizando diferentes productos
verdes. Con esto, HSBC México continúa como uno de los líderes en el mercado mexicano que
apoya a nuestros clientes en la transición hacia una economía neta cero.
Banca Global (GB - Global Banking)
El resultado antes de impuestos por los doce meses al 31 de diciembre de 2022 fue de
MXN2,891 millones, un decremento de MXN472 millones o 14.0% comparado con MXN3,363
millones del mismo periodo en 2021, principalmente explicado por una menor liberación de
provisiones crediticias y menores gastos parcialmente compensado por mayores ingresos netos
por intereses. Con la integración del resultado de tesorería, el resultado antes de impuestos fue
de MXN2,763 millones.
Los ingresos totales por los doce meses de 2022 fueron de MXN4,265 millones, un incremento
de MXN432 millones u 11.3% comparado con MXN3,833 millones del mismo periodo en 2021.
Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los ingresos totales fueron de
MXN4,614 millones, un incremento de MXN781 millones o 20.4%, explicado principalmente por
mayores ingresos por intereses impulsado por un entorno de tasas de interés al alza.
La estimación preventiva para riesgos crediticos por los doce meses de 2022 fue una liberación
de MXN145 millones, un decremento de MXN1,345 millones o 90.3% en comparación con la
liberación de MXN1,490 millones del mismo período de 2021.
Los gastos administrativos y de promoción por los doce meses de 2022 fueron MXN1,518
millones, un decremento de MXN432 millones o 22.2% comparado con MXN1,950 millones del
mismo periodo de 2021. Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los gastos
administrativos y de promoción fueron MXN1,867 millones, un decremento de MXN83 millones
o 4.3% con respecto al mismo periodo de 2021.
Al 31 de diciembre de 2022, la cartera de crédito neta fue de MXN65.5 mil millones, un
decremento de MXN1.4 mil millones o 2.1% en comparación con MXN66.9 mil millones al 31
de diciembre de 2021.
Al 31 de diciembre de 2022, los depósitos fueron de MXN78.2 mil millones, un decremento de
MXN0.2 mil millones o 0.3% en comparación con MXN78.4 mil millones al 31 de diciembre de
2021.Informe Trimestral 4T22
Servicios de Mercados y Valores (MSS - Market & Securities Services)
El resultado antes de impuestos por los doce meses al 31 de diciembre de 2022 fue de MXN894
millones, un incremento de MXN1,160 millones o mayor al 100% comparado con MXN -266
millones del mismo periodo en 2021, principalmente explicado por la combinación de mayores
ingresos relacionados con intermediación de productos de Tesorería y una mayor actividad
comercial. Con la integración del resultado de tesorería, el resultado antes de impuestos fue de
MXN878 millones.
Los ingresos totales por los doce meses de 2022 fueron de MXN1,838 millones, un incremento
de MXN1,144 millones o mayor al 100% comparado con MXN694 millones del mismo periodo
en 2021. Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los ingresos totales fueron
de MXN1,923 millones, un incremento de MXN1,229 millones o mayor al 100%, explicado
principalmente por un mejor desempeño en la actividad de negociación, aprovechando la
volatilidad del mercado aunado a mayores utilidades de productos de renta fija ligados
principalmente a la inflación.
Los gastos administrativos y de promoción por los doce meses de 2022 fueron MXN944
millones, un decremento de MXN18 millones o 1.9% comparado con MXN962 millones del
mismo periodo de 2021. Excluyendo la reclasificación de las aportaciones al IPAB1, los gastos
administrativos y de promoción fueron MXN1,029 millones, un decremento de MXN67 millones
o 7.0% con respecto al mismo periodo de 2021.
Premios y reconocimientos
Euromoney
HSBC México fue reconocido en el país por tercer año consecutivo como líder en el mercado y
líder en servicios de tesorería (cash management) por la revista británica Euromoney. Ambas
distinciones son resultado de una encuesta realizada de forma independiente por la publicación
entre 20,000 negocios del mundo. Este año, el banco continuó mejorando sus soluciones
digitales, las cuales permiten a las empresas eficientar el manejo de su Tesorería. Euromoney
reconoció a HSBC México por sexto año consecutivo por su desempeño en soluciones de
comercio exterior. La distinción se basa en una encuesta realizada por la publicación entre
empresas que utilizan servicios financieros enfocados al comercio internacional. Las
distinciones de México fueron como el Banco líder en soluciones de comercio exterior y el Banco
con el mejor servicio en soluciones de comercio exterior, gracias a su orientación hacia las
necesidades inherentes a los negocios internacionales, lo cual es importante porque en este
momento México es un país que se ve como una opción relevante para mitigar el riesgo de
interrupciones en las cadenas de suministro y como una oportunidad de inversión.Informe Trimestral 4T22
Grupo HSBC
Grupo Financiero HSBC es una de las principales agrupaciones financieras y bancarias de
México, con 878 sucursales, 5,630 cajeros automáticos y 14,343 empleados. Para mayor
información, consulte nuestra página en www.hsbc.com.mx.
HSBC Holdings PLC, la casa matriz del Grupo HSBC, tiene su sede en Londres. El Grupo presta
servicios a clientes de todo el mundo en 62 países y territorios de Asia, Europa, América del
Norte, América Latina, Medio Oriente y África del Norte. Con activos totales de USD$2,967 mil
millones al 31 de diciembre de 2022, HSBC es una de las organizaciones de servicios bancarios
y financieros más grandes del mundo.

COMPAÑÍA GENERAL DE ESTABLECIMIENTOS MICHELIN

 

Con un incremento de las ventas del 20,2% en 2022, Michelin ha cumplido sus previsiones de resultado operativo del segmento al alcanzar los 3.400 millones de euros.

 

En medio de la turbulencia del mercado y un contexto altamente inflacionario, las ventas de Michelin aumentaron a 28.600 millones de euros y los ingresos operativos del segmento totalizaron 3.400 millones de euros. El flujo de caja libre se vio afectado puntualmente por la inflación y el calendario comercial de fin de año. Durante el período 2019-2022, el Grupo ha demostrado la resiliencia de su modelo de negocio.

Las ventas aumentaron un 20,2% hasta los 28.600 millones de euros, impulsadas por la firme disciplina de precios y el rápido crecimiento de las ventas de llantas:

·          Los mercados de llantas aumentaron ligeramente en 2022, respaldados por el equipo original (desde una base de baja comparación) y la demanda sostenida de los clientes de llantas para el segmento de camión y minería.

·          Los volúmenes de ventas de llantas disminuyen, afectados principalmente por el conflicto en Ucrania y las consecuencias de Covid en China, y reflejan la prioridad del Grupo establecida en la protección de los márgenes.

·          El efecto precio-mix se situó en el 13,7%, lo que demuestra la determinación del Grupo de compensar todos los factores de inflación de costes.

·          Las ventas de producto no neumáticos crecieron un 22% a tipos de cambio constantes, lo que confirma su fuerte impulso.

·          Un efecto cambiario positivo del 6,2%, liderado por el dólar estadounidense.

Los ingresos operativos del segmento totalizaron € 3.4 mil millones o 11.9% de las ventas, impulsados por la gestión dinámica de precios  :

·          La fijación de precios mantuvo la integridad del margen unitario, compensando un récord de 2.700 millones de euros en costes más altos.

·          El margen operativo reflejó un efecto dilutivo de 1,2 puntos  por los aumentos de precios.

·          Cada segmento de reporte contribuyó a mejorar los ingresos operativos, con un margen  de especialidades que alcanzó el 16.2% en el segundo semestre de 2022.

·          Flujo de caja libre reportado antes de adquisiciones de - € 104 millones. Flujo de caja libre estructural de + 378 millones de euros:[1]

·          Impacto excepcional de la inflación sobre el capital circulante, reduciendo el flujo de caja libre estructural en unos 500 millones de euros

·          El 4T se vio penalizado por los recortes de compras y las ventas más fuertes de diciembre por c. -300 millones de euros, que se compensarán en el primer trimestre de 2023.

·          El retorno sobre el capital empleado (ROCE) alcanzó el 10,8% y 0,5 puntos más que en 2021.

·          El rendimiento general del Grupo mejoró en línea con los objetivos del plan estratégico "Michelin in Motion 2030" establecidos para cada uno de sus tres pilares de Personas, Beneficios, Planeta:

·          Fuerte y creciente tasa de compromiso de los empleados del 83%

·          Las emisiones deCO2 para los alcances 1 y 2 se redujeron en un 17% en comparación con 2021

·          La tasa de materiales sostenibles en llantas alcanzó un promedio del 30%

·          El beneficio neto alcanzó los 2 €. 0 mil millones para el año.  Se propondrá un dividendo de 1,25 euros por acción en la junta general anual de mayo de 2023.

Florent Menegaux, presidente general, dijo: "En un entorno caótico afectado por una combinación de crisis sistémicas, Michelin obtuvo resultados sólidos en 2022. Con nuestro futuro en mente, mantuvimostodas nuestras inversiones industriales y de investigación y desarrollo. Quiero reconocer el  compromiso de nuestros asociados que contribuye año tras año al desarrollo exitoso de nuestro Grupo".

Perspectivas para 2023: basado en un escenario de demanda de mercado débil, el objetivo de Michelin es reportar ingresos operativos del segmento superiores a 3.200 millones de euros a tipo de cambio constante y flujo de caja libre antes de adquisiciones de más de 1.600 millones de euros.


(in € millions)

2022

2021

2020

Sales

28,590

23,795

20,469

Segment operating income

3,396

2,966

1,878

Segment operating margin

11.9%

12.5%

9.2%

Automotive

and related distribution 

12.1%

13.7%

8.3%

Road transportation

and related distribution 

8.6%

9.6%

5.6%

Specialty businesses

and related distribution

14.9%

13.0%

14.8%

Other operating income and expenses

(375)

(189)

(475)

Operating income

3,021

2,777

1,403

Net income

2,009

1,845

625

Earnings per share1

€2.81

€2.58

€0.88

Dividend per share2

€1.25

€1.125

€0.575

Segment EBITDA

5,262

4,700

3,631

Capital expenditure

2,141

1,705

1,221

Net debt

4,320

2,789

3,531

Gearing

25.2%

18.6%

28.0%

Provisions for post-employment

benefit obligations

2,561

3,362

3,700

Free cash flow3

(180)

1,357

2,004

Structural free cash flow4

378

1,793

2,010

ROCE5

10.8%

10.3%

6.0%

Employees on payroll6

132,200

124,760

123,600

1       2021 and 2020 earnings per share have been restated to reflect the four-for-one stock split on June 16, 2022.

2021 as reported: €10.31; 2020 as reported: €3.52.

 

2       2022 dividend subject to approval by the Annual Shareholders Meeting on May 12, 2023.

2021 and 2020 dividends per share have been restated to reflect the four-for-one stock split on June 16, 2022.

2021 as reported: €4.50; 2020 as reported: €2.30.

 

3       Free cash flow corresponds to net cash from operating activities less net cash used in investing activities, adjusted for net cash flows relating to cash management financial assets and borrowing collaterals.

 

4       Structural free cash flow corresponds to free cash flow before acquisitions, adjusted for the impact of changes in raw material prices on trade payables, trade receivables and inventories.

 

5       For the ROCE calculation, amortization of acquired intangible assets and the Group's share of profit/(loss) from equity-accounted companies are added to the segment operating income. ROCE is calculated after tax, using a standard rate of 25%. 

6      At period-end

§  Passenger Car and Light Truck tires

 

2022/2021

(in number of tires)

            Western

& Central Europe*

             North

& Central America

China

      Global market

 

Original Equipment

 

Replacement

 

+4%

 

+2%

 

 

+10%

 

-4%

 

+7%

 

-13%

 

+7%

 

-1%

*Including Turkey.

 

 

The global Original Equipment and Replacement Passenger car and Light truck tire market grew by 1% year-on-year in 2022, but remained 2% down on 2019.

 

·         Original Equipment

 

Worldwide Original Equipment demand climbed 7% year-on-year but fell 8% short of 2019 levels. This broadly favorable trend reflected a full-year dynamic shaped by a slight 1% contraction in the first half, caused by automaker production issues, followed by a 15% upsurge in the second half due to the favorable comparison with a prior-year period impacted by the severe global shortage of semiconductors.

 

The regional market most affected by the multitude of crises was Europe, where the market ended the year up just 4%, with demand still 24% down on 2019.

 

Buoyed by low new vehicle inventory, demand in North America held firm throughout the year, gaining 10% overall but remaining 12% lower than in 2019.

 

In China, the resurgence of Covid-19 in April and May caused demand to hit new lows before rebounding sharply in June as health restrictions were lifted. The favorable momentum continued into the third quarter, led by the introduction of new car incentives and fast-growing EV sales, but slowed in the final three months with the resurgence of the health crisis. In all, the market expanded by 7% over the year and stood 6% higher than in 2019.

 

 

·         Replacement

 

Although hard hit by conditions in China and North America, global Replacement tire demand was broadly unchanged in 2022, losing just 1% and moving back in line with 2019. After rising 1% in the first half, the market contracted by 3% in the second half due to a more unfavorable basis of comparison.

 

Demand in Europe ended the year up 2% despite a steep 11% decline in the fourth quarter from the prior-year period, when the market was lifted by (i) early buying ahead of the January 1, 2022 price increases announced across the tire industry in a highly inflationary environment; and (ii) stronger winter season sales than in 2022.

 

The North American market moved back in line with 2019 levels, despite a 4% decline in demand during the year. The firm growth delivered by the region in the first half (up 1% from the high basis of comparison) was dampened in the second (down 8%) when dealers had to clear out the substantial Asian import inventory over the summer.

 

In China, the impact of the health crisis weighed on demand throughout 2022, pushing the annual market down 13% year-on-year and 15% behind 2019.

§   Truck tires (radial and bias)

 

2022/2021

(in number of tires)

           Western

& Central Europe*

North &

Central America

South America

  Global market

 

Original Equipment

 

Replacement

 

+5%

 

+6%

 

 

+10%

 

+13%

 

+18%

 

+4%

-19%

 

           +1%

*Including Turkey.

 

The worldwide Truck tire market shrank by 4% in 2022, dragged down by the 26% plunge in Chinese demand. Excluding China, the market was up 7% for the year and rose by 9% versus 2019.

The fall-off in Chinese demand over the period largely reflected the highly unfavorable comparison with 2021, when new truck purchases soared ahead of implementation of the China 6 emissions standard on July 1. This was followed by a sharp slowdown in OE demand, as well as in Replacement.

 

·         Original Equipment

 

In Original Equipment, the global market for Truck tires contracted by 19% in 2022. Excluding China, demand rose by 12% over the year and stood 6% higher than in 2019.

Markets in Europe (up 5%) and North America (up 10%) remained very buoyant at year-end, as driver shortages and strong freight demand continued to encourage trucking companies to upgrade their fleets, keeping truck-maker order books full through to 2023.

In South America, demand rose 18% on a surge in new truck orders in the second half ahead of the introduction of new CO2 emissions standards on January 1, 2023.

 

·         Replacement

 

The global Replacement Truck tire market declined by 1% in 2022. Excluding China, robust freight demand enabled the market to end the year up 6% on 2021 and 10% higher than in 2019.

In Europe, the market grew by 6% overall in 2022, but momentum slowed during the year, from a 16% gain in the first half to a 3% decline in the second half on less favorable comparatives. Compared with 2019, the market was up 17%.

Demand in the Americas was particularly robust during the year, with vibrant local economies driving growth of 13% in North America (up 34% on 2019), and 4% in South America (up 20% on 2019).

§    Specialties

Mining tires: Supply chains showed an improvement in the second quarter and demand for ore remains strong. Mining company tire inventory is still low, helping to lift the market.

 

Agricultural and Construction tires: Demand for farm machinery tires rose sharply in OE markets, but was more mixed in Replacement, particularly in Europe.

In the Construction segment, the Infrastructure tire market, lifted by public spending, rose over the year in both the OE and Replacement segments, while the Compact Line market, which is more dependent on residential real estate, was down due to the uncertain economic environment.

 

Two-wheel tires: Demand increased year-on-year but remained adversely impacted by rising dealer inventories as sell-out slowed in the second half and inflation eroded consumer purchasing power, particularly in the Recreational segment.

 

Aircraft tires: Demand rose off still favorable prior-year comparatives, particularly in the Commercial and General Aviation segments.

 

Conveyor belts: The market remains robust in every region, both in the mining segment, driven by strong demand for commodities, and in the manufacturing segment, supported by high capital spending.

 

Specialty polymers: Demand is continuing to expand in the leading markets, including industry, aerospace, energy and medical applications.

 

§  Sales  

 

Sales stood at €28,590 million for the year, up 20.2% compared to 2021.

 

The year-on-year change reflected the combined impact of the following factors:

 

§   2% decline in tire volumes. In an uncertain economic environment, this primarily resulted from the discontinuation of the Group’s operations in Russia as from March as well as the resurgence of Covid-19 in China, particularly in the second and fourth quarters. This decrease in volumes is partially attenuated by dynamic sales within the distribution networks owned by the Group;

 

§   a 13.7% positive price-mix effect. The €3,054 million gain from prices reflected (i) the disciplined, assertive pricing policy applied in every segment to offset rising raw materials, energy, labor and other costs of sales; and (ii) the favorable impact of price adjustments in the indexed businesses. The €196 million positive mix effect reflected the priority focus on the MICHELIN brand and on high value-added products and services, as well as the growth in demand for 18-inch and larger tires;

 

§   a 6.2% positive currency effect, due in particular to the sharp increase in the US dollar and the Brazilian real against the euro;

 

§   a 1.2% increase from changes in the scope of consolidation, primarily attributable to the inclusion of Allopneus since December 30, 2021.

 

Sales from non-tire activities, which are more resilient and less dependent on supply chains, rose by 22% over the year, adding 1.1% to the growth in consolidated sales.

   §  SITUATION OF THE GROUP’S ACTIVITIES IN RUSSIA

 

In a June 28, 2022 press release, Michelin acknowledged the technical impossibility of resuming operations in Russia, which had been standing still since March. As a result, it was intending to dispose of its operations in Russia by the end of the year 2022.

 

Since this announcement, the Group has been working on several exit scenarios, including the sale to a third-party. The process of search and negotiation with a local buyer takes more time than planned initially. It is still ongoing.

§  Results

 

Segment operating income amounted to €3,396 million or 11.9% of sales for the year ended December 31, 2022, compared with €2,966 million and 12.5% in 2021. The €430 million improvement reflected the net impact of the following factors:

 

§   a very slight €3 million decrease from changes in the scope of consolidation, as the gain from including Allopneus was offset by the removal of Solesis in May 2021;

 

§   a €464 million decrease from the decline in volumes sold and the resulting fixed cost shortfall;

 

§   a robust €3,143 million increase from the favorable price-mix effect, reflecting highly assertive pricing management at a time of steeply rising raw material prices, energy costs and, especially in the first half, freight charges. Over the year, the favorable mix effect was supported by sustained growth in sales of 18-inch and larger tires in the Passenger car segment and the priority focus on the MICHELIN brand in Truck tires, as well as by the strong sales of mining tires in the second half;

 

§   a €1,194 million decrease from the spike in the cost of materials consumed over the year, as well as in their shipping costs, particularly in the first half. Given that a significant proportion of raw materials purchases are US dollar-linked, the currency’s strength against the euro also contributed to the higher input costs;

 

§   a €1,496 million decrease from the rise in production and supply chain costs, with both production and finished product shipping costs strongly impacted by the increase in energy, transportation, payroll and spare part costs;

§   a €160 million decrease from the year-on-year growth in SG&A expenses (including research and development outlays) in the Tire operations, reflecting the impact of the upturn in business and especially in travel expenses, which in 2021 were still being held down by the global health situation. SG&A expenses ended the year at 2019 levels, even with the significant impact from inflation in 2022;

 

§   a €354 million increase from other favorable cost factors, including an adjustment in variable compensation paid in respect to 2022;

 

§   a €184 million gain from exchange rate movements, as the very favorable impact of the rise in the US dollar against the euro was attenuated by the unfavorable impact of the decline in some other currencies, most notably the Turkish lira.

 

Other operating income and expenses unallocated to the operating segments represented a net expense of €375 million in 2022 versus a net expense of €189 million in 2021. The €186 million increase mostly corresponded to the recognition of a €139 million impairment loss on the Group’s balance sheet exposure to Russia, along with the €13 million cost of restructuring a UK-based Fenner business unit that primarily serves the Russian market.

 

§  Net financial position

 

Free cash flow ended the year at a negative €180 million, compared to a positive €1,357 million in 2021, primarily due to the impact of cost inflation factors on working capital components and the increase in capital expenditure.

Gearing stood at 25.2% at December 31, 2022, corresponding to net debt of €4,320 million, up €1,531 million from December 31, 2021.

 

§  Segment information

 

 

In € millions

         Sales

Segment operating

          income

Segment operating

         margin

 

  2022

   2021

   2022

  2021

   2022

   2021

Automotive and

related distribution

14,138

11,998

 1,711

 1,643

12.1%

13.7%

Road transportation and related distribution

7,462

 6,233

   641

    599

   8.6%

 9.6%

Specialty businesses and

related distribution

6,990

 5,564

  1,044

   724

14.9%

13.0%

 

Group

 

28,590

23,795

 3,396

  2,966

11.9%

12.5%

 

 

·     Automotive and related distribution

 

Sales in the Automotive and related distribution segment rose by 17.8% in 2022, while sales volumes declined by 4% over the year. After contracting 3.4% in the first half, hard hit by the war in Ukraine and the health situation in China, which led to a large number of lockdowns, volumes were down another 4.5% in the second six months, reflecting less favorable comparatives and the worldwide slowdown in demand caused by the economic environment.

In this disrupted environment, the Group focused on the highest value market segments, by continuing to broaden its product portfolio and developing its sales in the premium 18-inch and larger segment.

In addition, the successful deployment of an assertive, dynamic pricing policy demonstrated the Group's ability to leverage its technological leadership and brand recognition to drive higher sales at a time of significantly rising costs.

In addition to the positive price-mix effect, reported growth was boosted by the consolidation of Allopneus as from December 30, 2021.

 

Automotive segment operating income came to €1,711 million or 12.1% of sales, versus €1,643 million and 13.7% in 2021. The decrease of margin in percentage of sales mostly reflects the dilution effect of prices increases.

 

 

·       Road transportation and related distribution

Sales in the Road transportation and related distribution segment increased by 19.7% year-on-year.

Volumes sold edged up 0.4%, as flat growth in the first half turned slightly positive in the second half, reflecting the firm demand that helped to offset the high basis of comparison.

In this environment, the Group significantly raised its prices to offset rising raw materials, energy, labor and other costs of sales and pursued its selective marketing strategy in value-creating segments, with a sharper focus on the MICHELIN brand.

 

Road transportation segment operating income amounted to €641 million or 8.6% of sales, compared with €599 million and 9.6% the year before. The decrease of margin in percentage of sales mostly reflects the dilution effect of prices increases.

·       Specialty businesses and related distribution

 

Sales by the Specialty businesses reporting segment increased by 25.6% year-on-year, to €6,990 million. Due to the large proportion of US dollar-denominated sales, the currency's run-up against the euro had a particularly significant impact on sales.

 

Segment operating income from the Specialty businesses amounted to €1,044 million or 14.9% of sales, versus €724 million and 13.0% the year before. All the segment’s businesses contributed to the gain for the year.

 

Mining tires: In a still expanding ore market, impelled by growing demand for metals, notably to support the energy transition, Group sales experienced two very different half-year periods in 2022. After a first half heavily impacted by disruptions in downstream supply chains, which slowed finished product shipments, and by the war in Ukraine, which impacted demand in Eastern Europe, the second half saw a sharp upturn, led by the recovery in maritime shipping capacity.

In addition, with most mining customer contracts containing raw materials indexation clauses applicable on July 1, the resulting price adjustments gave a major boost to segment sales in the second half.

 

Beyond-road tires[2]: The Group captured robust demand in the market's two largest segments, Agricultural and Construction tires, in the first half of the year.

However, both showed signs of cooling in the second half, with Construction tire sales hurt by the general slowdown in business and Agricultural tire sales suffering from the drought in Europe over the summer. In this uncertain marketplace, Group sales were impacted by production difficulties, as well as by a more intense competitive environment.

 

Two-wheel tires: Despite unfavorable comparatives and a highly competitive environment, Group sales rose over the year, led by price increases applied to offset cost inflation factors. Introduced in January 2022, the new MICHELIN Road 6 motorcycle tire made a major contribution to both sales volumes and the mix.

 

Aircraft tires: The Commercial segment rebounded sharply from very favorable 2021 comparatives, in a still fragile environment impacted by the resurgence of Covid-19 in China, which continues to hold back growth in air transportation and tourism.

The Military and General Aviation segments, which were very resilient during the Covid-19 crisis, continued to hold up well.

 

Fenner’s conveyor belt operations expanded over the year, driven by the Australian mining industry.

 

High Tech Materials businesses show a strong growth in every activity, in particular technical joints and precision polymers that benefit from the dynamism of energy markets.

 


Non-financial performance

 

 

Michelin is included in the leading socially responsible investment (SRI) indices. The Group, whose environmental, social and governance performance has been assessed since 2003 by the main non-financial rating agencies, is today widely recognized for its engagement and outcomes.

 

 

2022 Results

 

 

   Rating

  agency

 

  Sustainalytics

        

   MSCI

  

         CDP

       

 Moody’s
    ESG

  ISS OEKOM

    Ecovadis

   Score*

     Low risk

       12.2

   AAA

   A-
Climate
change

   A-
 Water
security

73/100

       B-

    Prime

    77/100

   Platinum









*Full details concerning the position and distribution of these scores are available at www.michelin.com.

 

Non-financial rating agencies in 2022 confirm the Group’s excellent ESG performance:

SUSTAINALYTICS (ESG RISK RATING): improvement in the overall rating for the third year in a row, LOW RISK profile, ranked 9th in the global auto components industry.

 

MSCI: Michelin maintained its AAA rating (maximum rating), and confirms its position as industry leader in environmental, social and governance issues.

 

CDP: Michelin in the “Leadership” category in tackling the challenges of climate change and water security, with the A- rating. Michelin is also recognized as leader in the “Supplier Engagement” category for associating its suppliers in measuring and reducing carbon footprint, as part of the CDP Supply chain program.

 

Moody’s: score of 73/100 retained, confirming Michelin in the top 1% of the “rubber products manufacturing” sector.

 

ISS ESG: B- rating and PRIME status retained; Michelin keeps its ranking within the top decile across all the rated industries.

 

ECOVADIS: score of 77/100; Michelin retained its Platinum Medal for its CSR commitment and leadership (awarded to the top 1% of rated companies).

The Group is continuing to deploy its Michelin in Motion strategic roadmap, as announced at the Capital Markets Day in April, 2021.

 

 

§  PEOPLE objectives

 

 

INDICATOR

2020

2021

2022

TARGET FOR 2030

Set the global standard in employee engagement

Engagement rate

82%

80%

83%

> 85%

Set the global standard in workplace safety

TCIR(1)

1.19

1.29

1.07

< 0.5

Set the standard for employee diversity and inclusion

IMDI(2)

60

65

70

80/100 points

Lead the industry in creating customer value

Partner NPS(3)

40.5

38.9

41.6

48

(up 10 pts vs. 2020)

End customer NPS(3)

 

 

 

up 5 pts vs. 2020

 

(1)    Total Case Incident Rate: the number of accidents and cases of occupational illness recorded per 200,000 hours worked.

 

(2)    Diversities and Inclusion Management Index.

(3)    Two composite indicators will be created:

The “Partner” NPS, a weighted average of the OEM and dealer clusters, and the “End Customer” NPS, a weighted average of the retail and business customer clusters. In the case of the latter, operational difficulties made it impossible to calculate for 2022. Once the indicator has been published, the Group’s objective will be adjusted.

·     Set the global standard in employee engagement:

The 2022 engagement rate expresses the confidence of Michelin employees towards the Group. It rose to a record high of 83%. It is in progress in every employee category, and all regions have been improving. The 2030 target remains 85%.

 

·     Set the global standard in workplace safety:

In 2022, workplace safety data reporting was extended to temp agency workers and recently acquired companies, including CAMSO.

After a challenging 2021 in an unfavorable environment, safety indicators regained their steady improvement in line with Group objectives in 2022, with Distribution in particular delivering a significant upturn of around 20%. All the preventive programs deployed in the manufacturing operations delivered benefits over the year. A roadmap has been prepared and presented to meet the Group’s 2030 ambitions. It is now being rolled out with six initiatives ranging from the management of fundamentals to the future development of advanced improvement drivers.

·     Set the global standard for employee diversity and inclusion:

In a compelling demonstration of the Group’s commitment to diversity and inclusion, 
three of the five IMDI components improved in 2022 (gender balance,
disability and promoting from within), raising the overall
score from 65 to 70/100. In particular, the proportion of women continued
to rise, to 18.8% of senior managers (17.3% in 2021) and to 29.4% of all
managers and supervisors (28.9% in 2021). The proportion of employees
who started their careers as production operators further increased, to 14.8% from 13.8% in 2021, 
and disability ambassadors were appointed in 16 of the 17 host countries with more 
than 1,000 employees. Lastly, two of the sub-indicators of the identity metric 
also improved,reflecting the growing inclusion of all forms of diversity across the
Group. The percentage of non-French nationals among senior executives
did not significantly increase in 2022. 

·     Lead the industry in creating customer value:

The Partner NPS stood at 41.6 in 2022, versus 38.9 in 2021, with a sharp improvement in the dealer NPS highlighting the major progress made in the quality of the relationship between Michelin sales teams and the customers. The quality of Group’s products and brand identity are clearly appreciated. NPS may have been penalized in some geographies by the price increases introduced to offset inflation, as well as by supply chain disruptions in certain segments. In the Replacement segment, NPS rose to 39.8 from 34.5, with product quality and brand identity still cited as the main strengths of the Group’s products and services. In the OE segment, NPS declined to 47.3 from 52.1, penalized by the price increase context.

§  PROFIT Objectives

 

 

INDICATOR

2020

2021

2022

TARGET FOR 2030

Drive significant growth

in sales, particularly in segments other than tire manufacturing and distribution

Average annual growth in sales, 2023 to 2030

€20.5bn

€23.8bn

€28.6bn

CAGR 5%

Continuously create value

ROCE(4)

6.0%

10.3%

10.8%

>10.5% from 2023

Maintain the strength of the MICHELIN brand

Brand vitality indicator(5)

58

68

65

up 5 pts vs. 2021

Maintain the sustained pace of product and service innovation

Product/service vitality indicator(6)

33%

31%

31%

>30%

 

 

(4)    Consolidated ROCE is calculated after adding back (i) goodwill, acquired intangible assets and investments in equity-accounted companies to economic assets; and (ii) amortization of acquired intangible assets and the Group’s share of profit from and loans to equity-accounted companies to after-tax earnings.

 

(5)    Composite indicator used to measure the brand’s vitality.

 

(6)    Percentage of sales from products and services introduced in the last three years.


 

 

·     Drive significant growth in sales in segments other than tire manufacturing and related distribution:

In 2022, the Group reported a robust 20.2% increase in sales, led by a dynamic pricing policy, a positive product mix and the 22% growth in its non-tire businesses. The Group is continuing to deploy its growth strategy in new ecosystems around and beyond tires. In 2022, this expansion was driven primarily by sales of precision polymers and fleet management solutions.

 

·     Continuously create value:

In 2021, the Group integrated goodwill, acquired intangible assets and investments and loans to equity-accounted companies into its return on capital employed (ROCE) calculation. Consolidated ROCE stood at 10.8% in 2022, up from 10.3% the year before. The gain, which reflected the improvements in both the Group’s profitability and its optimization of capital employed, was perfectly in line with the target of sustainably delivering a more than 10.5% ROCE as from 2023.

 

·     Maintain the strength of the MICHELIN brand:

In 2021, the brand vitality indicator improved sharply, pulled in particular by the deployment of the MICHELIN brand campaign.

Performances stabilized in 2022, as was the case for most of the other surveyed global brands.

The Group is now confident in:

o    The quality of its indicator, consistent with the Brand’s performance in the Passenger car tire market, as measured by the Brand Promoter Score.

o    The management of its optimization drivers.

To sustain performance over time, the main challenge is to commit the necessary funding, in an inflationist context.

 

·     Maintain the sustained pace of product and service innovation:

At 31% in 2022, the product/service vitality indicator was maintained above its objective of 30%, meaning 
that 31% of the products and services sold in 2022 had been introduced within the past three years.

 


 

 

§  PLANET Objectives

 

 

INDICATOR

2020

2021

2022

TARGET FOR 2030

Achieve carbon neutrality

in manufacturing and energy use by 2050

CO2 emissions

Scopes 1 and 2

-36.5%

-29%

-41%

down 50% vs. 2010

Help achieve carbon neutrality

in use

Product/tire energy efficiency (Scope 3)

100

+0.5%

+1.8%

up 10%
vs. 2020

Set the global standard for

the environmental footprint of

manufacturing facilities

i-MEP(7)

100

-7.4%

-11.2%

down one-third
vs. 2020

Ensure that tires are made

entirely of sustainable materials

Sustainable materials rate

28%

29%

30%

40%

 

(7)    The “industrial - Michelin Environmental Performance” (i-MEP) indicator is used to track the environmental impacts of the Group’s manufacturing operations over the next ten years. It will make these impacts easier to understand by focusing on five priority areas: energy use, CO2 emissions, organic solvent use, water withdrawals, and waste production. The i-MEP is described in more detail in the methodological note in section 4 of the 2020 URD.

 

·          Achieve carbon neutrality in manufacturing and energy use by 2050:

In 2022, carbon emissions declined by 17% year-on-year, led by:

o    a decrease in output;

o    a slight 1% improvement in energy efficiency, as the decline in output was offset by the sustained implementation of best practices in processes such as curing, compounding and building air management;

o    a significant increase in the share of electricity from guaranteed renewable sources in the power mix, from 42% to 52%, thanks to the purchase of International Registration Energy Certificates in China and Thailand.

Related capital expenditure have been in line with the initial plan.

 

·          Help achieve carbon neutrality in use:

In the Passenger car and Light truck tire segment, progress is being driven by the e-Primacy, Primacy 4+ and Pilot Sport EV lines.

In Truck tires, the strong sales of the MICHELIN X-Incity EV Z line of electric bus tires attests to the Group’s commitment to supporting the decarbonization of urban transportation systems.

The ongoing deployment of the eco-design process is helping to make this continuous improvement dynamic more robust.

Finally, Michelin accelerated the deployment of its offer Watèa by Michelin, aiming at supporting LCV electrification, and announced its project to open Watèa’s capital to Credit Agricole leasing branch.


 

 

·          Set the global standard for the environmental footprint of manufacturing facilities:

The i-MEP indicator improved by 3.8 points in 2022, even as output declined over the year.

Gains were observed in energy use (1%), CO2 emissions (12%), VOC[3] use (8%) and waste generated (1%).

The water withdrawal metric was slightly under-target, impacted by unfavorable production conditions and high summer temperatures, particularly in Europe.

 

·          Ensure that tires are made entirely of sustainable materials:

The 2022 result was in line with the roadmap to meet the 2030 target of 40%.

In 2022, the Group enhanced the maturity of dedicated technologies in its R&D projects, increased the use of certain sustainable materials in existing tires, and improved the traceability of its supply chains with certain suppliers.

 

·         MICHELIN IN MOTION UPDATE: DIGITAL CMD 2023

 

On March 13th 2023, the Group will hold a Capital Markets Day to update on the 2020 strategy deployment presented at the April 2021 CMD.

This event will allow to precise and illustrate the deployment of this strategy with Tires, around Tires and beyond Tires, as well as the evolution of performance metrics mentioned for 2023 in former publications.


January 7, 2022 – [With tires] – Michelin launches the new MICHELIN Road 6/Road 6 GT motorcycle tire. Leveraging the latest technologies developed by Michelin’s R&D, the new tire differentiates in both wet grip and tire life improvement.

 

January 13, 2022 – [Beyond tires] Michelin is continuing to develop WISAMO, the prototype wing sail system designed to help decarbonize maritime shipping. The innovative solution will be fitted on a Compagnie Maritime Nantaise - MN ro-ro container ship, which in late 2022 will begin operating two weekly rotations between Spain and the United Kingdom with a WISAMO wing sail.  

 

January 28, 2022 – [With tires] – Michelin introduces two new summer tires, the MICHELIN Pilot Sport 5 and the MICHELIN Primacy 4+. With their long-lasting performance, they can be used for more kilometers, thereby helping to reduce mobility’s environmental impact.

 

February 3, 2022 – [With tires] – Michelin launches the new MICHELIN City Extra commuter tire, with fitments available for scooters, step-throughs and small motorcycles. By offering a larger range of sizes, Michelin aims to broaden its global market coverage. 

 

February 22, 2022 – [Beyond tires] – Michelin, Air France’s exclusive tire supplier for the next ten years, has been selected, via its Michelin Editions subsidiary, to produce travel-related content for the airline’s new “EnVols” media platform.

 

February 23, 2022 – [With tires] – Michelin redesigns its MICHELIN EVOBIB tire to optimize longevity, reduce soil compaction and improve fuel economy. With this new addition, Michelin now has a complete range of solutions for powerful tractors.

 

March 2022 – [Beyond tires] – Michelin is participating with French National Railways (SNCF), Milla Group and the Railenium Technology Research Institute in a project to develop a fully electric shuttle. Known as Flexy, the hybrid concept will be able to run on roads and rails, with the goal of revitalizing smaller transit lines in France.  

 

March 7, 2022 – [With tires] – Michelin is chosen by Ferrari as an official tire supplier for its new 296 GTB. The new fittings are the product of Michelin’s innovation capabilities and co-design work by Michelin and Ferrari teams.

 

March 10, 2022 – [With tires] – Michelin introduces its new MICHELIN STARCROSS 6 tire, the first MICHELIN motocross tire to use MICHELIN Silica Technology for superior long-lasting performance.

 

March 15, 2022 – [Group] – The Michelin Group suspends its industrial operations in Russia as well as its exports to the country. Michelin is dedicated to helping address the humanitarian needs of the people impacted by the conflict, both in Ukraine and abroad. Through the Michelin Corporate Foundation and its facilities in Central Europe, the Group has donated funding to support local humanitarian organizations, as well as initiatives undertaken by the Red Cross and the Red Crescent.

 

March 21, 2022 – [With tires] – At a time when soft mobility is becoming increasingly popular with consumers, Michelin is launching the new MICHELIN Power Cup premium road bicycle tire range, designed for racers and optimized for highly demanding cyclists. 

 

March 22, 2022 – [Beyond tires] – Michelin presents the 2022 restaurant selection of the MICHELIN Guide France and, demonstrating its strategic focus on the “All Sustainable” commitment, celebrates the environmentally responsible engagement of 87 chefs by awarding them a Green Star.

 

April 12, 2022 – [Beyond tires] – The California Energy Commission (CEC) has selected Symbio, Faurecia and Michelin, along with other industry partners, to develop and demonstrate a hydrogen-fueled, regional-haul Class 8 truck, as leading contributors to a state-supported, zero‑emission hydrogen mobility project.

 

April 29, 2022 – [With tires] – Michelin launches the new all-season MICHELIN CrossClimate2 SUV tire. Delivering outstanding performance up to the legal wear limit, the new tire is a further demonstration of the Group’s “All-Sustainable” commitment.

 

May 13, 2022 – [Group] – Nearly 800 people attend the Annual Meeting of Michelin shareholders, held in Clermont-Ferrand, France under the chairmanship of Florent Menegaux, Managing Chairman.

 

May 24, 2022 – [Beyond tires] – Fenner Conveyors acquires Conveyor Products & Solutions, a global leader in innovative design, engineering and Australian-based manufacturing of high-quality conveyor rollers, idlers and pulleys.

 

May 25, 2022 – [Group] – Michelin will support UNICEF in its road safety programs for children in Southeast Asia and China.

 

June 3, 2022 – [With tires] – Michelin unveils the MICHELIN Pilot Sport CUP2 R tire, custom-made to fit the new Mercedes-AMG ONE hypercar.

 

June 7, 2022 – [Beyond tires] – Symbio, the Group’s hydrogen power joint venture with Faurecia, and Schaeffler Group agree to form Innoplate, a joint venture that will boost production of bipolar plates (BPP), a strategic component in fuel cells.

 

June 7, 2022 – [Group] – The cornerstone is officially laid for the Cleantech Innovation Park, a project to revitalize the Bamberg facility in Bavaria, Germany.

 

June 8, 2022 – [Group] – Michelin breaks ground on the future Parc Cataroux in Clermont-Ferrand. Scheduled for completion in late 2026, the highly ambitious project involves transforming spaces in the century-old Cataroux facility, the emblem of Michelin’s history and culture of innovation.

 

June 13, 2022 – [With tires] – At the 24 Hours of Le Mans, Michelin unveils a tire containing 53% sustainable materials, demonstrating its full potential on the Mission H24 hydrogen fuel-cell prototype and the new fully electric Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance.

 

June 16, 2022 – [Group] – Michelin carries out a four-for-one stock split The four-for-one split makes the stock more accessible to retail investors and employees, thereby supporting the Group’s commitment to effectively sharing its created value.

 

June 20, 2022 – [Group] – The Michelin Group, which previously owned 49% of Royal Lestari Utama (RLU), purchases the remaining 51% of the joint venture created with Barito Pacific Group. In this way, Michelin has reasserted its objectives and its commitment to producing sustainable natural rubber in Indonesia and to improving the living conditions of local communities.

 

June 21, 2022 – [Beyond tires] – Michelin unveils the first curated selection in the MICHELIN Guide Dubai, after presenting three other first-time selections for Florida, Estonia and Nara Prefecture in Japan.

 

June 23, 2022 – [Beyond tires] – Michelin launches AirProne, a line of air cushions designed for the treatment of intensive care patients, an innovative technology jointly developed with the Amiens University Hospital and trialed in nine French hospitals.

 

June 28, 2022 – [Group] – Michelin announces its intention to transfer all its Russian activities to local management by the end of 2022 and is working to provide the most favorable framework possible for its employees. Completion of the project would lead to the removal of the related assets from the Group’s scope of consolidation, but would not have any impact on the Group’s financial guidance.

 

June 28, 2022 – [Around tires] – Group subsidiary Watèa is awarded the 2022 Clean Transport Sustainable Industry Award by French magazine Usine Nouvelle, in recognition of its comprehensive electric mobility solution for business fleets.

 

June 30, 2022 – [Group] – Michelin is recognized as a Clarivate™ Top 100 Global Innovator 2022.  With a budget of €682 million in 2021 and a key role in the all-sustainable “Michelin in Motion” strategy, innovation is a core focus of every aspect of the Group’s business.

 

June 30, 2022 – [Group] – Michelin announces its renewed support for the United Nations Road Safety Fund (UNRSF), to help meet the Global Plan’s goal of reducing the number of road traffic deaths and injuries by at least 50% by 2030.

 

July 5, 2022 – [Beyond tires] – Launch of the Michelin-coordinated WhiteCycle project to encourage the recycling of plastic waste.

 

July 5, 2022 – [Group] – Michelin receives the Value Sharing Grand Prize at the Annual Meeting and Gender Equality Awards ceremony organized by the Responsible Capitalism Institute (ICR).

 

July 11, 2022 – [Around tires] – Michelin acquires RoadBotics, a US-based start-up specialized in road infrastructure computer vision. The acquisition offers a further illustration of Michelin’s ambitions around tires, in particular in the field of mobility intelligence.

 

July 13, 2022 – [Beyond tires] – Symbio, the Group’s hydrogen power joint venture with Faurecia, celebrates the rapid progress being made on the construction of its Gigafactory in Saint-Fons, near Lyon. Mass production is scheduled to start in mid-2023 with an initial capacity of 15,000 fuel cell systems, followed by gradual ramp-up to 50,000 systems a year. In particular, Symbio will supply fuel cell systems for Stellantis light commercial vehicles.

 

July 15, 2022 – [Beyond tires] – Symbio, the Group’s hydrogen power joint venture with Faurecia, is one of the companies involved in the European Commission’s “IPCEI Hy2Tech” program, which will provide up to €5.4 billion in state aid support from 15 member states to accelerate the development of a European hydrogen value chain.

 

August/October 2022 – [Beyond tires] – The MICHELIN Guide is enhanced with new curated selections

making their debut in Tainan and Kaohsiung (Taiwan), Toronto (Canada) and Istanbul (Turkey).

 

September 12, 2022 – [Group] – Capital reduction: following the cancellation of 4,326,536 treasury shares, representing 0.61% of total shares outstanding, the Company’s issued share capital consists of 709,795,312 shares. The cancellation was in line with the Group’s commitment to offsetting dilution from new shares issued or vesting under employee share ownership plans and performance share plans.

 

September 14 to 29, 2022 – [Group] – Strong take-up for the new “BIB'Action 2022” employee share ownership plan. Open to more than 120,000 employees in 47 countries, the new plan, which offers more attractive terms, illustrates Michelin’s determination to have its employees collectively rank among its main shareholders. With half of all employees participating in the plan, including 30% who became new shareholders, take-up was high, demonstrating the confidence and commitment of everyone in the corporate community.

 

October 5, 2022 – [With tires] – In a world first, Michelin unveils two new tires, one for cars and the other for buses, approved for road use and containing 45% and 58% sustainable materials respectively. The Group has once again demonstrated its technological leadership in materials, and intends to bring the innovation to market by 2025.

 

October 5, 2022 – [Group] – Michelin presents the changes in tire markets and the transformation of its facilities at the 2022 Media Day. Michelin also reviewed both the major transformations underway in its production facilities to respond to emerging environmental, technological and human challenges and its core objectives for the years ahead: reaching net zero carbon emissions by 2050 while striving to cut these emissions in half between 2010 and 2030; catalyzing business performance with digitalization, leveraging artificial intelligence, and increasing employee empowerment.

 

October 6, 2022 – [Beyond tires] – Symbio, the Group’s hydrogen joint-venture with Faurecia,

announces the start-up of its Innoplate joint-venture with Schaeffler, which will produce fuel cell bipolar plates to support global mobility and energy solutions. Located in Haguenau, in France’s Alsace region, the Innoplate plant will begin production in early 2024.

 

October 6, 2022 – [Beyond tires] – Symbio, the Group’s hydrogen joint-venture with Faurecia, unveils the global scale of its game-changing HyMotive project, which is accelerating its roadmap towards leadership in the global fuel cell market. HyMotive has been selected as a Hy2Tech hydrogen IPCEI (Important Project of Common European Interest), with the support of the France Relance/France 2030 program. It will enable Symbio to fast-forward its process engineering and disruptive innovation capabilities, while increasing total production capacity in France to 100,000 systems a year by 2028 and creating 1,000 jobs. The Saint-Fons gigafactory will begin production in late 2023.

 

October 27, 2022 – [Beyond tires] – AirCaptif, a Michelin start-up specializing in inflatable structures, unveils a revolutionary device, developed in partnership with Dassault Aviation, to facilitate the certification trials for the Falcon 6x aircraft range. The company announces that the new technology will be produced at Michelin’s facility in Bourges Saint-Doulchard. Starting in 2023, it plans to double its output from the plant and hire new talent.

 

November 2022 – [People] – The Michelin Group formalizes its human rights policy, with a particular concern for respecting every individual and preserving his or her well-being, in accordance with the Group’s founding values. This policy is aligned both with the duty of care that Michelin owes to all its stakeholders and with its commitment to complying with international law.

 

November 2022 – [People] – The Group formalizes the Michelin One Care Program, which embeds all the Group’s advances in providing a universal social protection floor, for a deployment within January 1st 2025. The program incarnates the Company's dedication to supporting all its employees around the world at important moments in their lives with a package of fundamental benefits.

 

November 2, 2022 – [Beyond tires] – Solesis, the Group's medical joint venture with Altaris, announces the acquisition of Polyzen, a leader in polymer-based film and coating technologies in the medical device and biopharmaceutical industries. This acquisition will expand Solesis' design and production capabilities and broaden its service offerings to customers.

November 16, 2022 – [Planet] – At the Smithers Recovered Carbon Black Conference, Michelin and Bridgestone present the results of their common work on rCB in the tire industry, including an initial version of proposed rCB grade definitions and specifications, defined with the rCB community, and a set of draft worldwide standards. Using rCB in tires will play a critical role in meeting the objective of supplying products made entirely from sustainable materials by 2050.

 

November 16, 2022 – [Beyond Tires] – In 2022, the Robert Parker Wine Advocate experts selected a total of 16 inspiring wineries for their sustainable approach to winemaking, joining the 24 already recognized in the inaugural 2021 list.

 

December 2022 – [Planet] As part of the Group’s ambition to achieve net zero emissions in all its direct and indirect activities by 2050, SBTi validates that commitments announced in 2021 are aligned with the “well below 2°C” trajectory. Beyond this step, Michelin is continuing to seek levers to set a course compatible with keeping global warming below 1.5°C.

December 23, 2022 – [Group] – Michelin, Faurecia and Stellantis announce exclusive negotiations for Stellantis to acquire a substantial stake in Symbio, a leader in zero-emission hydrogen mobility, to become a significant partner alongside existing shareholders Faurecia and Michelin.

 

January 10, 2023 – [With tires] – Michelin UPTIS, the prototype puncture-proof tire, will be fitted on nearly 50 DHL delivery vehicles in Singapore by end-2023. Based on internal research, Michelin projects that UPTIS airless technology could prevent the premature scrapping of up to 200 million tires a year worldwide. Airless technology is the key to Michelin’s vision of a fully sustainable tire by 2050.

 

February 2, 2023 – [Beyond tires] – CDI Energy Products, which is part of the High-Tech Materials Division and an industry leader in the custom manufacturing of high-performance polymer products, announced the acquisition of EGC Enterprises, Inc. a leading manufacturer of graphite-based sealing products located in Ohio and North Carolina. The acquisition reflects the deployment of the Group's “Beyond tires” growth strategy. 

 

A full description of the highlights may be found on the Michelin website: www.michelin.com/en

 


About Michelin

Michelin, the leading mobility company, is dedicated to enhancing its clients’ mobility, sustainably; designing and distributing the most suitable tires, services and solutions for its clients’ needs; providing digital services, maps and guides to help enrich trips and travels and make them unique experiences; and developing high-technology materials that serve a variety of industries. Headquartered in Clermont-Ferrand, France, Michelin is present in 177 countries, has 124,760 employees and operates 68 tire production facilities which together produced around 173 million tires in 2021. (www.michelin.com)


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